Apple i Google cenniejsze od Coca-Coli

listview

W publikowanym od 2000 roku zestawieniu najbardziej wartościowych marek, po raz pierwszy na szczycie nie znalazła się Coca-Cola. Ustąpiła ona miejsca dwóm technologicznym gigantom, którymi są Apple i Google.

Raport „Best Global Brands 2013” tworzony przez firmę Interbrand, zajmującą się usługami consultingowymi dla firm, uwzględnia wyniki finansowe korporacji, a także role i siłę marki.

Nowym liderem jest Apple Inc. W zeszłym roku twórcy Mac’a, iPhona, iPoda oraz iPada zajmowali miejsce 2., a w 2011 – 8. Autorzy raportu ocenili wartość marki na 98,3 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 28% w porównaniu z rokiem 2012.

Tuż za Apple, znalazł się wyszukiwarkowy potentat – Google Inc. Awansował on z 4. miejsca zeszłorocznego zestawienia. Wartość tej marki wyniosła 93,3 mld $, a tempo wzrostu na poziomie 34% było jeszcze lepsze niż w przypadku Apple. Daje to realne szanse firmie z Mountain View na objęcie prowadzenia w przyszłym roku.

Podium zamyka dotychczasowy lider – Coca-Cola. Wzrost wartości marki równy 2%, dający jej wartość 79,2 mld $ nie pozwolił utrzymać się na szczycie po raz 14.

Połowę pierwszej dziesiątki stanowią firmy sektora IT. Oprócz już wymienionych Apple i Google, znalazły się w niej również Microsoft (utrzymana pozycja nr 5), Samsung (awans z 9. na 8.) oraz Intel (spadek z 8. na 9.).

top10

Do nieudanych ostatnie lata zapisać mogą BlackBerry, które zajmując coraz to niższe pozycje w poprzednich latach (56. miejsce w 2011 roku oraz 93. w 2012) finalnie wypadło z listy 100 najwartościowszych marek. Tym samym śladem podąża Nokia: 14. pozycja w 2011, 19. w 2012 i 57. w 2013. Nokia zanotowała największy spadek wartości marki w raporcie (65%). Najbliższy czas pokaże, czy przejęcie Nokii przez Microsoft ją uratuje.

Największe tempo wzrostu było udziałem Facebook’a, którego wartość wzrosła o 43%, podnosząc wycenę marki do 7,7 mld $. Dało to awans firmie Zuckerberga z miejsca 69. na 52.

Źródło: NYTimes/Domeny.pl

(foto via interbrand.com)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *