Bezpieczny e-biznes – wybór adresu

url_Sam Azgor_1Pierwszym krokiem do stworzenia bezpiecznego biznesu w sieci jest właściwy dobór adresu dla internetowej działalności. Domena internetowa, bo o niej mowa, to unikalny adres, który ma za zadanie ułatwiać odnalezienie strony WWW w internecie. Najczęstsze zagrożenia związane z domenami, które mogą spotkać internetowy biznes, mają dwie natury.

Pierwszą z nich jest niebezpieczeństwo przekierowania części ruchu na inne strony. Wielu internautów intuicyjnie wpisuje adres WWW wprost w okno przeglądarki. Zazwyczaj są to osoby, które zobaczyły go na reklamie lub są już stałymi klientami serwisu i odwiedzają stronę regularnie. I jedni, i drudzy zostali pozyskani w wyniku inwestycji: pieniędzy na reklamę oraz czasu i wysiłku poświęconego na kształtowanie poprawnych relacji. Nawet kilka procent takich odwiedzin może jednak zakończyć się niepowodzeniem. W wielu przypadkach Google nakieruje odwiedzających na właściwy trop, jednak może się też zdarzyć, że wyświetli się strona np. konkurencji. Dlaczego? Gdyż wpisany adres może być już zarejestrowany i kierować do działającej strony WWW. Taki adres może być łudząco podobny do oryginalnego lub bazować na często popełnianych błędach, np. pomijanie kropki między „www”, a nazwą domeny. W takim przypadku zamiast adresu www.twojadomena. pl, otrzymujemy np. www.wwwtwojadomena.pl. Działanie to nazywane jest „cybersquattingiem”.

Jedynym skutecznym sposobem ochrony jest przewidywanie oraz minimalizowanie ryzyka poprzez podejmowanie działań wyprzedzających. Dlatego dla swojej działalności warto zabezpieczyć pakiet adresów. W jego skład powinny wchodzić domeny z najpopularniejszymi końcówkami oraz możliwe błędne warianty domeny.

– Domena to internetowy adres firmy. Rejestrując ją warto mieć na uwadze, aby nie tylko była łatwa do zapamiętania, ale także prosta do wpisywania w przeglądarce – mówi Marcin Majerek z Domeny.pl. – Koszty związane z rejestracją domen, stanowią często niewielki promil codziennych wydatków firmy. Jednocześnie jest to najważniejszy element identyfikujący firmę w sieci i pozwalający potencjalnym klientom poznać przedsiębiorstwo, dokonać zakupów lub skorzystać z oferowanych usług.

Drugim zagrożeniem jest ryzyko przejęcia domeny przez osobę trzecią. Najważniejsze są tu zabezpieczenia stosowane przez rejestratora domen w dostępie do Panelu Klienta oraz ostrożność w obchodzeniu się z hasłami i loginami. W sierpniu 2013 roku strony WWW New York Times i Huffington Post zostały zaatakowane i podmienione przez syryjskich hakerów. Do ataku zostały wykorzystane wiadomości e-mail spreparowane w taki sposób, aby przypominały oryginalne komunikaty rejestratora. Sprowokowały one do ujawnienia hasła i loginu, umożliwiając tym samym przejecie kontroli nad domenami.

Źródło: Domeny.pl

Fot.: Flickr/Sam Azgor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *