Chrome oznaczy powolne strony

Uważamy, że sieć może działać lepiej i chcemy pomóc użytkownikom zrozumieć, kiedy strona ładuje się wolno, a jednocześnie nagradzać witryny zapewniające szybkie wrażenia.

blog.chromium.org [1]

Zapowiedź Chrome team, od której zaczęliśmy, może budzić obawy wśród właścicieli stron www. Jak widać, Google po latach nacisków na stosowanie certyfikatów SSL celem poprawy bezpieczeństwa sieci, teraz bierze się za jej szybkość. Najpierw w listopadzie w panelu Google Search Console udostępnił nowy raport „Szybkość”[2], by teraz na blogu Chrome ogłosić dalsze kroki…

Co Google planuje w sprawie szybkości stron?


  • Przeglądarka Chrome ma oznaczać w zrozumiały sposób strony, które zwykle ładują się szybko lub wolno;
  • Sposób sygnowania stron nie jest jeszcze znany, Chrome zapowiada testy, które wskażą najlepszy sposób;
  • Aby strona została oznaczona jako wolna nie wystarczy, że w danym momencie jej szybkość ładowania jest powolna – musi to być jej cecha, powtarzająca się wcześniej wielokrotnie;
  • Planowane jest uwzględnienie urządzenia, na jakim strona jest wyświetlana i sieci;
  • Znakowanie ma być wdrażane etapami.

Wygląd ostrzeżenia w Chrome


Jak sprawdzić prędkość strony?


Aby upewnić się jak szybka/wolna jest Twoja strona skorzystaj z takich darmowych narzędzi jak:

Którego narzędzia używać najlepiej?

Najlepiej wszystkich. Przykładowo sygnały z Google Analytics możesz sprawdzić PageSpeedem i dla porównania Pingdomem, a podpowiedzi co zrobić z problemem możesz zaczerpnąć z web.dev.

Szybkość w Google Search Console


4 listopada 2019 użytkownicy GSC zauważyli nowy raport w sekcji Ulepszenia – Szybkość (eksperymentalne).

Raport przedstawia dane w podziale na urządzenie: mobilne, komputery, i jak podaje, korzysta z danych z Chrome User Experience Report [3].

Strony dzielone są na: Wolne, Umiarkowane, Szybkie [4], gdzie Wolne to takie, dla których czas od momentu, w którym użytkownik zażądał adresu URL, do momentu, w którym przeglądarka wyrenderowała pierwszy widoczny element w tym adresie wynosi 3 lub więcej sekund (FCP, First Contentful Paint). Not bad, not terrible.

Co z WordPressem?


Prędkość strony wpływa korzystnie na koszt kliknięcia (CPC) reklam Google Ads, pozycje strony w wyszukiwarkach (SEO), doświadczenia użytkowników (UX) i ostatecznie na konwersję (CRO). Jedyne na co wpływa negatywnie to samopoczucie web developerów i właścicieli stron, szczególnie że większość stron w internecie zbudowanych jest na, co by nie mówić, dość wolnym WordPressie.

Czy twórcy WordPressa przyłożą się do odciążenia CMS-a? Czy Google wypuści wtyczkę, która zrobi coś lepszego niż tylko prezentacja danych z Google Analytics [5]? Cokolwiek się nie stanie, pozostaje nam żmudna praca nad przyspieszeniem naszych stron – kompleksowa – od PHP po obrazki.



Źródło:
[1] https://blog.chromium.org/2019/11/moving-towards-faster-web.html
[2] https://webmasters.googleblog.com/2019/11/search-console-speed-report.html
[3] https://developers.google.com/web/tools/chrome-user-experience-report/
[4] https://support.google.com/webmasters/answer/9205520
[5] https://webmasters.googleblog.com/2019/10/site-kit-is-now-available-for-all.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *