Domena dla sklepu internetowego

Przesuwamy swoją aktywność do sieci – tak jako konsumenci, jak i przedsiębiorcy. To właśnie w e-commerce biznes upatruje swoją przyszłość. Wkroczenie do świata online zaczyna się od domeny. To Twoja firmowa wizytówka. Jaki adres wybrać dla sklepu internetowego, aby odnieść sukces?

E-commerce. Perspektywa przyszłości

Rynek e-commerce, zwłaszcza teraz w dobie pandemii, przechodzi gwałtowne zmiany. Wielu przedsiębiorców z myślą o przetrwaniu przenosi swoją działalność do sieci. Czy to początek końca biznesu off-line? Z pewnością nie, jednak każdy się zgodzi, że kanał online powinien być rozwijany równolegle z biznesem tradycyjnym. Trzeba być tam, gdzie są klienci.

Jak wskazują prognozy przedstawiane w raporcie „E-commerce w czasie pandemii” do końca 2020 roku przewiduje się niemal dwukrotnego wzrostu wartości handlu internetowego w skali globalnej.[1]

Biznes w sieci

W Twojej głowie od dawna kiełkuje pomysł założenia sklepu internetowego. Obserwujesz rynek, bieżące trendy i nawyki zakupowe konsumentów. Wiesz jedno – Twoją przyszłością jest e-commerce. Zastanawiasz się jaką domenę wybrać dla swojego sklepu internetowego. Z jakiego rozszerzenia warto skorzystać. Jedno jest pewne, domena, którą wybierzesz dla swojego projektu ma ogromne znaczenie – tak ze względu na promocję, jak i sprzedaż.

Jaka domena dla sklepu internetowego?

Domena to podstawowa wizytówka identyfikująca Twój biznes w sieci. To pod jakim adresem będzie widoczna Twoja strona stanowi bezpośredni komunikat wysyłany do klientów. Tak, jak w przypadku pierwszego kontaktu z daną osobą ulegamy pierwszemu wrażeniu i przypisujemy pozytywne lub negatywne cechy (efekt halo), tak i w sieci – na podstawie adresu jesteśmy w stanie odnieść dobre lub złe wrażenie. Jaka domena sprawdzi się w Twoim przypadku?

Aby znaleźć odpowiednią domenę, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  • Jaki zasięg ma Twoja oferta? Na jakie rynki kierujesz swoją działalność?
    Działasz regionalnie, w całym kraju, w Unii Europejskiej, a może globalnie?
  • Jaki rodzaj usług świadczysz?
    Otwierasz sklep z odzieżą, platformę e-learningową, a może sprzedaż usług?
  • Kto jest Twoim klientem?

Przedsiębiorcy chętnie sięgają po domeny generyczne – czyli takie, które zawierają w nazwie słowa czy frazy wskazujące na daną grupę produktów, np. domeny.pl. Jeżeli prowadzisz gospodarstwo i wytwarzasz ekologiczne produkty domena www.ekologiczne-produkty.pl oddawałaby w pełni charakter Twojej działalności. Oczywiście, domeny generyczne są w większości zajęte. Okazuje się, że nie zawsze warto zabiegać o nie, choćby z innym rozszerzeniem, o czym poniżej.

Zanim zarejestrujesz domenę

Rejestrując domenę, która jednocześnie ma być Twoim wyróżnikiem powinieneś zbadać popularność nazwy.
Zdecydowałeś się na rejestrację domeny, która oddaje tożsamość Twojej marki. Jednak sam fakt nazwy zgodnej z nazwą marki – może okazać się zgubny. Dlaczego? Rejestrując witrynę, wykorzystującą popularną i chwytliwą nazwę może stać się kwestią problematyczną. Jeżeli interesujący Cię adres posiada już swojego abonenta – w innym rozszerzeniu, powinieneś się zastanowić, czy to dobry kierunek. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zamiast wyróżnić ofertę, zaszeregujesz ją sprzecznie z oczekiwaniami. Popularność użycia danego określenia pozostaje do indywidualnej oceny.

Podpowiedź:
Wpisz w Google komendę: site:buty.* by zobaczyć jak wiele domen działa z nazwą „buty”.

Jakie rozszerzenie wybrać?

Mam już nazwę i co dalej? Jakie rozszerzenie wybrać dla sklepu internetowego? Właściciele sklepów internetowych mogą wybierać pośród domen:

  • globalnych (np. .com, .net)
  • narodowych (np. .pl, .fr, .cz)
  • funkcjonalnych (np. .sklep.pl, .com.pl)
  • regionalnych (np. .slask.pl, .waw.pl)

Wybór właściwego rozszerzenia zależy od kliku czynników, o czym pisaliśmy wcześniej. Pamiętaj, że każde rozszerzenie sugeruje zawartość strony, która działa pod nim. I tak, domena .info, kojarzona jest z serwisami informacyjnymi, podczas gdy .edu zarezerwowana jest dla projektów edukacyjnych.

Propozycje domen dla sklepu:

  • domena .shop
    Branżowa końcówka, która jednocześnie klasyfikuje typ Twojej działalności? .Shop – jest w stanie połączyć wszystkie te cechy. Jest dedykowanym rozszerzeniem dla branży e-commerce. Prowadząc biznes internetowy pod szyldem domeny .shop, zapewniasz pełną informację o typie działalności dla klientów, a tym samym rozpoznawalność i właściwą identyfikację profilu działania. Przykładem może być firma 1000 Lakes, oferująca specjały regionalne. Domena 1000lakes[.]shop już w nazwie wskazuje region i charakter działalności.
  • domena .shop.pl
    Funkcjonalne rozszerzenie ze wskazaniem rynku działania? Domena .shop.pl to pełna informacja dla klientów. Identyfikujesz profil działania, a jednocześnie zasięg działania firmy. Śladem tym podąża producent maseczek medycznych masks.shop[.]pl/pl. Zwłaszcza teraz, w dobie pandemii, łatwość zlokalizowania produktów niezbędnych do poruszania się po zamkniętych przestrzeniach nabiera szczególnego znaczenia.
  • domena .store
    Rozszerzenie .store pozwoli wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, zachowując jednocześnie branżowy charakter obszaru działania. Polecana firmom, związanym z elektronicznym świadczeniem usług. Domena jednoznacznie identyfikuje typ Twojej działalności, a jednocześnie daje większa pole swobody przy wyborze wolnej nazwy. Jednym z przykładów jest witryna medyczny[.]store. Która już na etapie adresu url, mówi z jakim charakterem produktów możemy się spotkać. Więcej ciekawych domen znajdziesz tutaj.

Domena sklepu internetowego to nasza wizytówka. Zadbaj, aby pierwsze zetknięcie się klienta z witryną było początkiem długotrwałej relacji – budowania zaangażowania i lojalności. Domena .pl – cieszy się niesłabnącym powodzeniem, ale coraz większego znaczenia nabierają rozszerzenia funkcjonalne i regionalne, które już zawierają w sobie informacje o charakterystyce firmy.

Źródło:
[1] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/03/E-commerce-w-czasie-kryzysu-2020.pdf

Dobry tekst? Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *