Jak skonfigurować wtyczkę Yoast SEO na WordPressie

Plugin do WordPress Yoast SEO to najpopularniejsza wtyczka wspomagająca optymalizację treści i tagów strony – pobrana już ponad 5 mln razy. Aby wykorzystać jej pełny potencjał należy ją dobrze skonfigurować. Z tego artykułu dowiesz się jak.

Niniejszy wpis dotyczy wtyczki w wersji 12.1 w opcji bezpłatnej.

Co robi Yoast SEO

Wtyczka spełnia kilka przydatnych funkcji:

  • pozwala na wygodne tworzenie tagów Title i Description (Wszystko o meta-tagach);
  • generuje mapę strony (site map) w formacie XML – dzięki temu z łatwością otrzymujesz URL, który możesz następnie podać w Google Search Console swojej domeny: /sitemap_index.xml
  • pozwala kontrolować okruszki (bread crumbs) i dodawać linki kanoniczne;
  • ocenia pod kątem SEO treść znajdującą się na danej stronie.

Konfiguracja Yoast SEO

Instalacja wtyczki

Zacznij od pobrania wtyczki. Możesz ją ściągnąć na swój komputer, by następnie wgrać do WordPressa lub przejść do Wtyczki / Dodaj nową i wyszukać ją wśród wtyczek wpisując Yoast SEO.

Po instalacji aktywuj plugin. Zostaniesz wówczas przerzucony do swojej listy wtyczek. Przy Yoast SEO przejdź do Ustawień.

Kreator konfiguracji

Na ekranie powitalnym skorzystaj z kreatora konfiguracji.

Kreator konfiguracji Yoast SEO
  1. Środowisko – jeśli strona jest gotowa do indeksowania wybierz A;
  2. Typ witryny – wskaż odpowiedni, np. Blog;
  3. Organizacja lub osoba – podaj linki do swoich profili w sieciach społecznościowych;
  4. Widoczność w wyszukiwarce – wskaż czy wpisy i strony mają
    się pojawiać w wyszukiwarkach (zalecamy Tak w obydwóch wypadkach);
  5. Wielu autorów treści – powiedz ile osób będzie tworzyło treści na stronę jako autorzy;
  6. Ustawienia tytułu – wskaż jakim separatorem mają być rozdzielane tytuł wpisu od nazwy witryny w Tytule (tag title);
  7. Newsletter i Możesz polubić pozwalają zapisać się na newsletter lub zobaczyć tutoriale.
Problem z nieindeksowaniem strony przez wyszukiwarki

Po przejściu konfiguracji kreatorem wrócisz do Kokpitu i jeśli wskazałeś w pytaniu 1, że strona jest w budowie, dowiesz się że masz problem, gdyż blokujesz dostęp wyszukiwarkom. Nie przejmuj się. Gdy skończysz prace nad stroną z tego miejsca przejdziesz do zmiany ustawień i w Ustawienia / Czytanie odznaczysz prośbę o nieindeksowanie. Alert w Yoast będzie Ci o tym przypominał.

Konfiguracja zaawansowana

Kreator jest bardzo wygodny, ale z Yoast można wyciągnąć dużo więcej na etapie ustawień.

Funkcje

Będąc w sekcji Ogólne w menu górnym przejdź do Funkcji. Zobaczysz tu listę funkcji z opcją Włącz / Wyłącz. W większości wypadków zalecamy wszystkie zostawić jako włączone.

Narzędzia dla webmasterów

W zakładce Narzędzia webmasterów możesz zweryfikować swoją stronę przed narzędziami, które udostępniają takie wyszukiwarki jak Baidu, Bing, Google czy Yandex. Ta opcja doda znacznik meta z kodami weryfikacyjnymi do strony głównej, dzięki czemu nie będziesz musiał używać innych opcji do weryfikacji, np. podczas zakładania Google Search Console.

Do maja 2019 w Yoast SEO można było zobaczyć dane zaciągnięte z Google Search Console. Obecnie nie jest to już możliwe ze względu na zmiany w API Google.

Skąd wziąć kod weryfikacyjny Google?

Jeśli jeszcze nie założyłeś Google Search Console kliknij w Yoast „Zdobądź swój kod…”. Zostaniesz przekierowany do strony, gdzie założysz konsolę (konieczne do tego jest konto w Google).

  1. Dodaj nową usługę,
  2. podaj domenę swojej strony (wraz z http lub https, np. https://domeny.pl) korzystając z opcji „Prefiks adresu URL„,
  3. a przy opcji weryfikacji własności wybierz Tag HTML
  4. skopiuj go i wróć do Yoast, gdzie następnie wklej tag i Zapisz zmiany,
  5. wróć do Search Console i kliknij Zweryfikuj.

Wyszukiwarki

Przejdź do Yoast w menu bocznym i wybierz Wyszukiwarki.

  • Ogólne – znajdziesz tu informacje, które już wcześniej mogłeś podać w kreatorze konfiguracji;
  • Rodzaje treści – w części Wpisy i Strony możesz dodać daty do URL (adresów swoich postów i stron), jeśli uważasz to za uzasadnione, a także możesz ułatwić sobie żmudną pracę związaną z pisaniem meta-tagów Title i Description. Ustaw zmienne, które chcesz prezentować w tagach i ich kolejność, a przy dodawaniu tagów na każdej z podstron pola te uzupełnią się automatycznie.
Sekcja Tytuł SEO, gdzie ustawisz zmienne dla Tytułu i Opisu strony
  • Media – zalecamy zostawić Tak;
  • Taksonomie – w większości wypadków zalecamy wyłączenie tej opcji, ponieważ przeważnie takie strony nie wnoszą wartości;
  • Archiwa – jeśli autor jest jeden pozostaw wyłączone;
  • Okruszki – tu możesz zarządzać okruszkami. Włączenie ich pozwoli lepiej wyszukiwarkom zrozumieć strukturę Twojej strony, a użytkownikom poruszać się po niej;
Okruszki w wynikach wyszukiwania Google na przykładzie domeny.pl
  • Kanał RSS – ta funkcja dodaje linki zwrotne do Twojej strony i wpisów, aby aplikacje pobierające treści RSS również je dodawały, przez co wyszukiwarki mogą identyfikować Twoją stronę jako oryginalne źródło treści. Pozostaw ustawienia bez zmian.

Search Console

Tu niestety od maja 2019, o czym pisaliśmy wcześniej, nie zobaczysz już danych.

Społeczności

Przejdź do Yoast w menu bocznym i wybierz Społeczności.

  • Profile – tutaj możesz podać adresy swoich profili w sieciach społecznościowych, o ile nie zrobiłeś tego w kreatorze konfiguracji;
  • Facebook – zostaw opcję Włączoną, aby FB mógł w pełni korzystać z danych na Twojej stronie www podczas udostępniania linków do niej. Możesz też dodać obraz zastępczy oraz ID swojej strony na Facebooku, które znajdziesz w sekcji Informacje;
  • Twitter i Pinterest – pozostaw włączone.

Narzędzia

Zawarte tu narzędzia możesz wykorzystać w późniejszej pracy z Yoast SEO. Warto zapamiętać, że znajduje się tu:

  • Edytor plików, który pozwala na szybką zmianę zawartości .htaccess i stworzenie robots.txt;
  • Edytor hurtowy, który z kolei pozwala pisać tytuły i opisów (tag title, description) bez konieczności edytowania każdej podstrony z osobna.
Opcja hurtowej edycji tagów Title i Description

Czy warto stosować Yoast SEO?

Ponad 5 milionów pobrań i ocena 5/5 sugeruje, że wtyczka jest sprawdzona i wartościowa. Osobiście nie wyobrażam sobie pracy z meta-tagami w WordPressie bez Yoast SEO.

2 thoughts on “Jak skonfigurować wtyczkę Yoast SEO na WordPressie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *