Jak stworzyć nazwę firmy w 6 krokach



Chcesz założyć firmę i myślisz nad najlepszą nazwą – prostą, chwytliwą i do tego z wolną domeną .pl lub .com. Jak się za to zabrać, żeby nie utknąć i stworzyć nazwę, z której wszyscy będą zadowoleni?

1. Misja firmy

Zacznij od spisania misji swojej firmy. W jednym zdaniu napisz:

  • jaki jest Twój cel,
  • czym się będziesz zajmować,
  • do czego dążysz,
  • kto będzie Twoim klientem,
  • na jakim obszarze geograficznym będziesz działać,
  • w czym będziesz lepszy niż konkurenci (dlaczego ludzie mają wybierać właśnie Twój produkt)

W ten sposób wyznaczysz pewne ramy swojej nazwie. Jeśli ustaliłeś, że jesteś „innowacyjnym dystrybutorem luksusowej biżuterii” nie nazwiesz swojej firmy w sposób budzący skojarzenia z niską ceną i niską jakością. Jeśli chcesz podbijać rynki zagraniczne Twoja nazwa musi być łatwa do użycia na całym świecie, etc.

Przykład misji:

Misją firmy Nike jest inspirowanie wszystkich sportowców* świata i dostarczanie im innowacyjnych produktów.

Rozłóżmy ją na elementy:

  • cel: inspirowanie i dostarczanie (innymi słowy promocja i sprzedaż)
  • produkt: innowacyjne produkty (zauważ, że nie zaznaczono jakie dokładnie produkty, aby nie zawęzić asortymentu)
  • klient: sportowcy (nie podano jakie produkty, ale dokładnie wiadomo dla kogo)
  • zasięg: świat

Czy „Nike” to dobra nazwa biorąc pod uwagę misję firmy?

  • Nike to w mitologii greckiej bogini zwycięstwa. Cóż bardziej inspirującego?
  • Mitologia grecka jest powszechnie znana w świecie zachodnim.
  • Nazwa „Nike” jest prosta do zapisania i wymówienia na całym świecie.
Bingo!

2. Rozpoznaj konkurencję

Kiedy już znasz swoją misję, wiesz jakiego typu działalność będziesz prowadzić, możesz też stworzyć listę swoich konkurentów.

  • Zapisz ich nazwy, adresy stron www, oceń w czym są mocni i jak możesz być lepszy.
  • Spróbuj ustalić czy nazwy konkurentów są podobne, czy pojawiają się w nich elementy, które powinny też pojawić się w Twojej nazwie lub takie, których absolutnie nie powinieneś używać. (Jeśli wszystkie firmy budowlane używają w nazwach „bud” łatwo odróżnisz się od nich unikając tego słowa.)

3. Wyróżniki marki

Przemyśl ponownie w czym będziesz lepszy od konkurencji. Ten element może okazać się świetnym punktem zaczepienia. Jeśli będziesz szybszy, możesz stworzyć nazwę, która przekaże właśnie prędkość obsługi.

Przykład nazwy:

Panda Express

Gdy trudno znaleźć Ci coś, w czym będziesz lepszy, pomyśl w czym będziesz inny. Jeśli otwierasz pizzerię i wszyscy dookoła podkreślają świeżość i jakość składników, postaw np. na wyjątkowość Twojej lokalizacji.

Jeśli podstawą marki Twojej firmy ma być jej założyciel możesz nawiązać do jego osoby.

Przykład nazwy:

E. Wedel

4. Słownik projektu

Teraz kiedy masz już pojęcie kim jesteś, do kogo się zwracasz z ofertą, co ją wyróżnia od ofert konkurencyjnych, możesz przejść do spisania słownika pojęć związanych z Twoją branżą, biznesem, wyróżnikami.

Spisz jak najwięcej słów. Dodaj synonimy. Dodaj wyrazy w języku angielskim, włoskim, łacinie… Wszystko w zależności od Twojej grupy docelowej i stylu jaki chcesz stworzyć.

5. Ustal wymogi dla nazwy

Aby nie utknąć z tworzeniem nazwy ustal dokładnie, jakie kryteria ma spełniać Twoja nazwa. Przykładowo:

  • musi być dostępna z domeną .pl;
  • musi być możliwa do zarejestrowania w Polsce;
  • musi być dostępna jako nazwa strony na Facebooku i Instagramie;
  • musi być łatwa do zapisania dla osób polskojęzycznych;
  • nie może zawierać „bud”;
  • ma budzić skojarzenia z prestiżem;
  • etc.

6. Twórz i nie daj się zwieść

Czas na tworzenie nazwy!

Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak nazwa idealna. Zawsze znajdzie się osoba, której Twój pomysł będzie się z czymś kojarzył. Nie daj się zwieść, przyj do przodu. Wyznacz sobie ramy czasowe.

Sprawdź swoje propozycje z wymogami, wybierz najlepszą i szybko zarejestruj domenę – póki jest wolna.

Sprawdź dostępność swojej nazwy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *