Jaka domena dla firmy?

Rok 2019 kończyliśmy z liczbą 349 439 nowych podmiotów gospodarczych wpisanych w rejestr KRS i CEDG. Liczby te obrazują dynamikę rozwoju przedsiębiorczości w naszym kraju. Biorąc pod uwagę, że podstawowym kanałem komunikacji marki z ofertą jest strona www, powinieneś zadbać o nią w szczegółach. Jaką domenę wybrać? Zobacz nasz przegląd.

Dynamika rozwoju przedsiębiorczości w Polsce

Jako naród, stajemy się coraz bardziej pro-przedsiębiorczym społeczeństwem – możemy przeczytać w Raporcie GEM Polska 2019. Co więcej, 7 na 10 Polaków dostrzega szanse biznesowe, które można wykorzystać dla prowadzenia działalność pod własnym nazwiskiem.[1] Optymistyczne nastroje związane z duchem przedsiębiorczości znajdują odzwierciedlenie w liczbach. Na koniec 2019 roku zanotowaliśmy 349 439 nowych podmiotów gospodarczych. Pierwsze miesiące 2020 roku i światowy lockdown ostudził nieco ducha przedsiębiorczości, by wraz z kwietniem wskrzesić i obudzić go na nowo.

Domena dla firmy

Stawiasz pierwsze kroki pod własną marką. Dopełniłeś wszelkich formalności i chcesz teraz opowiedzieć o tym światu? Budując stronę swojego produktu bądź usługi nie zapominaj o detalach. To na ich podstawie potencjalny klient wypracowuje opinię na temat Twojej marki.

Sama rejestracja domeny to proces, który zajmie Ci zaledwie chwilę. W Domeny.pl wystarczy, że wpiszesz określoną nazwę adresu, a zobaczysz wszystkie dostępne nazwy. Intuicyjnie przejdziesz cały proces rejestracji.

Domena dla firmy. Jaką wybrać?

Zarejestrowałeś działalność? Teraz czas na stronę. Jaka domena sprawdzi się w Twoim biznesie? Niesłabnącym zaufaniem cieszy się domena .pl, która w tym roku świętuje swoje 30 urodziny. Jest najczęściej rejestrowanym rozszerzeniem. Tylko w pierwszym półroczu 2020 roku zarejestrowano z nią 390 600 adresów. Biorąc pod uwagę dynamikę rejestracji domeny .pl – może się okazać, że Twój adres jest już zajęty. Co teraz?

Domeny funkcjonalne

Twój biznes reprezentuje określony obszar? Domeny funkcjonalne powstały z myślą o adresach, które wpisują się w konkretną tematykę. Popularność przyniosły im lata 90. ubiegłego wieku. Zgodnie z zasadą, każda strona reprezentująca ścisłą tematykę powinna mieć odpowiadająca jej rozszerzenie – nowe adresy często wykazywały tę zasadę, Dziś domeny funkcjonalne stały się uniwersalne.

Wykorzystując domenę funkcjonalną dla swojego pomysłu, możesz na tym etapie zaklasyfikować ją zgodnie z działaniem. Tym samym wybierając domenę funkcjonalną, przekazujesz komunikat dla potencjalnych klientów.

Największą popularnością pośród domen funkcjonalnych cieszą się takie rozszerzenia, jak: com.pl, org.pl i net.pl. Najrzadziej rejestrowanymi domenami są: atm.pl i rel.pl.

Domeny regionalne

Kiedy prowadzisz lokalną działalność, zależy Ci głównie na pozycjonowaniu marki w konkretnym regionie. Budując stronę internetową, wykorzystaj ten fakt w jej adresie. Adres powiązany z Twoją ofertą i obszarem działania wzmocni pozycjonowanie lokalne firmy. Rejestrując adres składający się ze słów kluczowych oraz nazwy miasta –Twoja domena zanotuje wyższy CTR (współczynnik klikalności) w wynikach wyszukiwania Google

Najczęściej rejestrowaną domeną regionalną jest waw.pl.

Domeny zagraniczne

Twoja działalność skierowana jest na rynek międzynarodowy? A może konsekwentnie dywersyfikujesz działania. Rozwijając ofertę o kolejne rynki, nie zapomnij o dedykowanie domenie. W ten sposób dostosujesz komunikację do kodu kulturowego, a przede wszystkim zdobędziesz zaufanie i lojalność jego mieszkańców.

Domeny ccTLD (country code top-level domain) bywają też używane w sposób niekonwencjonalny – do tworzenia tzw. hacków domenowych, np. find.me.

No dobrze, ale co z adresem?

Wybierając adres dla Twojej firmy zwróć uwagę na poniższe elementy:

  • łatwość zapamiętania i zapisania nazwy
    Adres, który wybierzesz powinien być jasny i zrozumiały nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla Twoich odbiorców. Unikaj nazw obcojęzycznych, których wymowa różni się od pisowni.
  • trafność
    Adres powinien być związany z charakterem działań. Branżowe rozszerzenie będzie jego dopełnieniem. Dla branży technologicznej będzie to .tech, dla organizacji .org, a dla fotografów .photography.

O tym jak stworzyć nazwę domeny pisaliśmy w jednym z naszych artykułów tutaj.

Zatem jaka domena dla firmy będzie strzałem w dziesiątkę? Nie ma jednoznacznej gotowej recepty na sukces online. Wybierając rozszerzenie dla swojego biznesu zwróć uwagę na charakter świadczenia usług, grupę docelową, do której chcesz dotrzeć i rynek, na którym chcesz działać.

Źródło:
[1] https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-z-badania-GEM_200117.pdf
https://www.coig.com.pl/nowe-firmy-w-polsce_2016_2015_2014_2013.php
https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty

Dobry tekst? Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *