Marketing kreatywny: 5 porad jak zachwycić swoich odbiorców

Czy marketing może być kreatywny? Czy jest w nim więcej wyobraźni czy liczb? Czy marketer może być artystą?

Historycznie termin „marketing creative” był kojarzony z kimś odpowiedzialnym za wizualizacje do kampanii reklamowych. Jednak z czasem marketing stał się znacznie bardziej złożony i rygorystyczny. Dzisiaj dobry marketer musi przeprowadzać analizy danych, badać doświadczenie klienta, mieć wiedzę o zmieniającym się rynku, projektowaniu produktu i grup docelowych. Czy to sprawia, że w pracy musi używać więcej lewej czy prawej półkuli? Czy może sobie pozwolić na odrobinę zaangażowania obu stron dla maksymalnej wydajności?

W tym artykule próbujemy dać ci szersze zrozumienie i odpowiedzieć na te pytania. Spróbujmy zrozumieć, co dzisiaj znaczy być kreatywnym marketingowcem.

1. Daj klientowi kompleksowe rozwiązania

Każdy marketer wie jak ważne jest doświadczenie konsumenta dla pozytywnego wizerunku marki. Jednakże większość marketerów skupia się tylko na tej części doświadczenia, która jest po ich kontrolą. Kreatywny marketer patrzy na doświadczenia z szerszej perspektywy i zwraca uwagę kompleksowo na doświadczenie konsumenta. Oznacza to wspieranie klienta, gdy jest jeszcze potencjalnym klientem i przeprowadzenie go przez proces zakupowy, dostarczanie wsparcia po zakupie i pielęgnowaniu stosunków jeszcze przez długi czas.

Takie postępowanie wymaga czasu i zasobów, ale przede wszystkim wymaga innego, kreatywnego myślenia o nieznanych problemach.

2. Pracuj z klientami, a nie dla nich

Myśl o kliencie – to jedno z najbardziej znanych powiedzeń w świecie marketingu. Twoi klienci nie są tylko konsumentami – są twórcami. Aktywnie tworzą i rozwijają treści i idee. Myślą inaczej, lepiej angażują się w marki i wraz z Tobą stają naprzeciw wyzwań. W efektywnym marketingu chodzi o pracę z klientami od samego początku, tak aby splatać ich doświadczenie z Twoimi wysiłkami i w ten sposób budować lepsze relacje.

3. Liczby plus kreatywność

Liczby pozwalają nam zrozumieć co działa, a co nie. Dzięki mediom społecznościowym możemy lepiej zrozumieć jakie komunikaty działają na naszych odbiorców. To pozwala marketingowi mierzyć efekty i być zarządzanym w inny sposób. Kiedyś nagrody i trzymanie się budżetów wystarczyło, aby udowodnić skuteczność strategii marketingowej. Dzisiaj szerokie możliwości pomiaru danych i dostosowywania strategii w czasie rzeczywistym pozwalają marketingowi udowodnić swoją wartość dla biznesu w całkowicie unikalny sposób.

4. Niech klienci będą adwokatami Twojej marki

W obecnym bardzo rozdrobnionym świecie trudno osiągnąć cele w zakresie budowania świadomości marki tylko za pośrednictwem tradycyjnych płatnych mediów i PR. Twoim najważniejszym medium stają się ludzie. Najlepszym sposobem na wzmocnienie oddziaływania marki jest inspirowanie ich kreatywności we wszystkim, co robisz. Nawet coś tak prostego jak nazwa domeny może być stworzone z pomysłem. Jeśli planujesz uruchomić kampanię możesz stworzyć mikro-stronę, która opowie o nowym produkcie, a jego domeną może być www.nowyprodukt[.]fun. Podobnie jeśli działasz na rynku technologii, możesz użyć domeny .TECH.

Nowe rozszerzenia domen takie jak .STORE, .SPACE, .PRESS, .ONLINE, .SITE dają Ci możliwość stworzenia bardziej skupionej na marce domeny. Ta dodatkowa warstwa kreatywności pozwoli Ci się wyróżnić w morzu konkurentów i daje Ci szanse na polecenia i marketing szeptany.

5. Myśl i działaj jak startup

Kiedyś marketerzy musieli być skutecznymi menedżerami, z góry ustalając surowe cele i pracując na ustalonym budżecie, aby osiągnąć te cele. Ale dziś marketerzy muszą myśleć bardziej jak przedsiębiorcy, dostosowywać się do zmian i wprowadzać zmiany w swoim podejściu i strategiach w czasie rzeczywistym. Co więcej, musimy się szybko dostosować do nowych kanałów komunikacji, które pojawiającymi się niemal codziennie i skutecznie wykorzystać je do komunikacji z klientami.

Podsumowując…

Ciągłe zmiany w świecie technologii, mediów i zachowań klientów redefiniują naturę kreatywności w marketingu. Marketing nie jest już mierzony sukcesem swoich produktów (wpisów na blogu czy kompletnych kampanii reklamowych), ale raczej wartością wyniku (sprzedażą czy większą lojalnością wobec marki). Marketerzy muszą wyjść poza myślenie jakby byli artystami. Muszą wejść w nowe buty przedsiębiorców i innowatorów – dając klientom holistyczne doświadczenie, wykorzystując dane do lepszego zrozumienia trendów i ich optymalnego wykorzystania, mierząc efektywność w oparciu o wyniki biznesowe.

Daj nam 5-tkę!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *