Słowa kluczowe potrzebne są do meta-tagów, do nagłówków, jako inspiracje do artykułów, do nazw profili w Google Moja Firma, do kampanii na sieć wyszukiwania… Ale skąd je brać?
W tym artykule omówimy kilka przydatnych narzędzi, które pozwolą Ci odnaleźć frazy kluczowe – za darmo.
Planer słów kluczowych w Google Ads
Najpopularniejsze i najważniejsze narzędzie do analizy słów kluczowych to Google Keyword Planner. Do niedawna dostępny całkowicie za darmo, obecnie aktywny tylko na kontach Google Ads, na których prowadzona jest kampania.
Jak korzystać z Google Keyword Planner
Planer pozwala na badanie słów kluczowych i sprawdzenie historycznych danych i prognoz. Aby odkryć nowe słowa kluczowe lub sprawdzić popularność znanych Ci słów:
- Zaloguj się do Google Ads
- Przejdź do Narzędzia i ustawienia / Planowanie / Planer słów kluczowych
- Wybierz: Poznaj nowe słowa kluczowe
- Wpisz słowa, które przychodzą Ci do głowy (np. jeśli działasz na rynku nieruchomości wpisz „nieruchomości”) lub podaj adres swojej strony www
Jakie dane dostarcza Planer
- średnia miesięczna liczba zapytań do Google za ostatnie 12 miesięcy (co możesz zmienić) w kraju i języku jaki wskażesz (domyślnie ustawiona jest Polska, polski) dla frazy, do której zacząłeś badanie;
- lista fraz zbliżonych,
- ocena konkurencji w Google Ads na daną frazę, szacowana stawka obecność na górze strony.

Jak analizować słowa kluczowe z Planera?
- sortuj wyniki według liczby zapytań, aby odkryć najczęściej wyszukiwane słowa – to najpewniej te będziesz chciał potem wykorzystać w swoich tekstach (przykładowo słowo „domena” jest wyszukiwane 33 100 razy / m-c);
- sortuj po konkurencji, aby poznać frazy, na które jest niska konkurencja w Google Ads, więc potencjalnie będzie łatwiej się na nie „przebić” w wynikach wyszukiwania Google (przykładowo fraza „co to domena” ma niską konkurencję, a stosunkowo dużo zapytań, bo 260 / m-c);
- bądź kreatywny, szukaj synonimów, o których nie pomyślałeś, przymiotników, które powiedzą Ci jakie cechy są cenione.
AnswerThePublic
Answerthepublic.com to darmowe narzędzie dające wyniki także w języku polskim. Wystarczy wpisać dowolne słowo, by uzyskać listę fraz z jego użyciem. Szczególnie ciekawe są pytania, które często można potraktować jak gotowe tematy do artykułów na swój blog, FAQ czy sekcję pomocy.
Przykładowo dla słowa „domena” wyświetlono 78 pytań, a wśród nich „jak sprawdzić czy domena jest wolna” czy „jak sprawdzić kiedy domena będzie wolna”.

Dane pozyskane z Answerthepublic możesz następnie sprawdzić za pomocą Google Keyword Plannera, aby dowiedzieć się jak często uzyskane frazy są wyszukiwane w Google.
SemStorm
Podobne dane uzyskasz dzięki polskiemu narzędziu
https://app.semstorm.com/keywords-simple/ , ale tym razem analiza przebiega nie per język, ale per kraj i miasto.

SemStorm dostarczy Ci dużo więcej danych o Twoich słowach kluczowych, zmieniającej się pozycji Twojej strony www – w wersji płatnej.
Google Search Console
To darmowe narzędzie od Google – must-have każdego właściciela strony www – dokładnie omówiliśmy w jednym z naszych artykułów.
Keyword Tool
Jeśli nie posiadasz konta Google Ads lub nie prowadzisz z niego kampanii możesz alternatywnie skorzystać z keywordtool.io. Tutaj jednak mimo, że poznasz frazy uszeregowane rosnąco/malejąco według liczby zapytań do Google to jednak nie zobaczysz liczby zapytań.
To, co wartościowe to:
- dostępność danych w języku polskim,
- możliwość wygodnego zobaczenia pytań ze swoim wybranym słowem,
- możliwość poznania wyszukiwanych fraz nie tylko w Google, ale też w YouTube czy Twitterze.

Google Trends
To narzędzie do analizy trendów pozwala z jednej strony sprawdzić historię uzyskanego wcześniej słowa kluczowego, a z drugiej – w sekcji Podobne zapytania – poznać najpopularniejsze frazy.

Podsumowując
Słowa kluczowe dostępne są na wyciągnięcie ręki. Jeśli tylko masz smykałkę do analityki szybko odnajdziesz frazy, które przysporzą Twojej stronie, sklepowi czy reklamie sporo ruchu. I tego Ci życzę.

W H88 S.A. odpowiedzialny za marketing internetowy marek premium, w szczególności SEO/SEM, analitykę i wdrożenia rozwiązań UX i ecommerce. Marketer z wykształcenia i pasji z ponad 10-letnim doświadczeniem. Certyfikowany specjalista Google Ads. Związany z rynkiem hostingowym od 2016 r.