Jak stworzyć nazwę domeny. 5 rodzajów nazw domen


W ostatnim artykule pisaliśmy o tworzeniu nazwy firmy. W tym skupimy się nad wyborem nazwy domeny. Jeśli akurat zastanawiasz się nad nazwą swojej domeny dobrze trafiłeś.

Aby stworzyć odpowiednią nazwę dla swojej domeny musisz ustalić po co ją tworzysz. Pomyśl o niej jako o elemencie Twojego marketingu w internecie. Odpowiedz sobie na pytania czy ma ona przede wszystkim:

  • budować Twoją markę;
  • wspomagać pozycjonowanie i ruch na stronie;
  • służyć do promocji kampanii;
  • chronić markę?

Dla każdej z odpowiedzi znajdziesz odpowiedni typ nazwy domeny.

Brandowa nazwa domeny

Większość firm posiada domeny zawierające nazwę (brand). To słuszna koncepcja, która wspiera branding (budowanie marki). Pozwala też na łatwe pozyskanie ruchu od osób, które szukają Twojej firmy po nazwie.

Domeny brandowe są eleganckie i najlepiej prezentują się w adresach email (info@twojbrand.pl)

Przykład domeny brandowej: allegro.pl

EMD

Exact Match Domain, czyli domena korzystająca ze słów kluczowych, a przez to idealnie dopasowująca się do zapytania wpisywanego do wyszukiwarki to kolejna strategia.
Przyjmuje się tu, że taka nazwa domeny wpływa na SEO (pozycję domeny w wyszukiwarce). Wiele wskazuje jednak, że jest to  mit.
Do niedawna EMD wpływać miały na klikalność wyniku (CTR). Jednak od niedawna Google nie pogrubia słów kluczowych w nazwie domeny. Niemniej użytkownik widząc, że dana strona posiada domenę odpowiadającą jego zapytaniu szansa na kliknięcie rośnie.

To rozwiązanie jest więc dobre w wypadku nieznanych marek lub dla dodatkowych stron firmy (jak np. landing page).

Przykład EMD: certyfikatyssl.pl

Nazwa generyczna

Rodzajem EMD jest nazwa generyczna, czyli składająca się z wyrazu opisującego, co dana strona oferuje. Stworzenie takiej nazwy obecnie jest niemal niemożliwe. Pozostaje opcja odkupienia lub przejęcia „generyków”.

Przykład nazwy generycznej: domeny.pl

Nazwa opisowa

W wypadku domen tworzonych specjalnie na potrzeby kampanii reklamowych można pokusić się o nazwy deskryptywne, zachęcające do działania, zawierające slogan reklamowy, etc. Nie muszą one zawierać nazwy marki, ani słów kluczowych, choć nie jest to wykluczone.

Przykład domeny opisowej: sprawdzdomene.pl

Nazwa z błędami

Nazwa domeny może też być formą literówki – błędu wpisywania. Wiele firm rejestruje nazwy swoich domen wraz z możliwymi błędami, aby zapobiec typosquattingowi. Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule Niebezpieczeństwa czyhające w internecie na nazwę Twojej firmy

Przykład domeny z błędami: alegro.pl

Na który typ się zdecydować?

Jeśli posiadasz krótką nazwę firmy zacznij od domeny brandowej. Aby na swojej stronie zgromadzić większy ruch utwórz też domenę EMD z odpowiednimi dla Twojej branży słowami kluczowymi. Jeśli tak się składa, że nazwa generyczna w Twoim wypadku jest dostępna zarejestruj i ją. A na koniec chroń swoją nazwę marki przez rejestrację nazw podobnych, zniekształconych.

Przeczytaj też o tym jak wybrać rozszerzenie domeny 

Sprawdź dostępność swojej nazwy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *