Web Push? Firefox mówi nie!

W styczniu Firefox (72) postanowił wyłączyć wyskakujące okienka Web Push. Drażniące, a wręcz irytujące odczucia względem ich obecności wyraziło, aż 97% użytkowników. Wniosek? Firefox w trosce o komfort użytkowników postanowił wyraźnie zmienić sposób działania notyfikacji Web Push.

Web Push. Co to takiego?

Mianem Web Push nazywamy powiadomienia, czyli krótkie wiadomości, które za zgodą użytkownika wyświetlają się w przeglądarce internetowej. To nowy sposób komunikacji ze subskrybentami. Budzi on tyle samo podziwu, co i sprzeciwu. Marketing zakasa rękawy, aby eksplorować narzędzie, natomiast użytkownik opanowuje do perfekcji sposób ich blokowania. O ile w kontekście nowego medium dotarcia do klienta, bez zbierania informacji kontaktowych, Web Push stanowi warte uwagi narzędzie, o tyle w dużej mierze użytkownikom, co potwierdzają badania Firefoxa, kojarzą się ze spamem.

Przypomnijmy, że powiadomienia pojawiają się na górze przeglądarki. Prośba na zezwolenie wyświetlania się komunikatu pojawia się podczas pierwszego kontaktu użytkownika ze stroną. Po jego akceptacji, a więc kliknięciu „zezwól”, witryna może wysyłać powiadomienia.

Firefox 72 mówi nie

W jaki sposób na omawiane narzędzie reagują użytkownicy. Takie pytanie zadał sobie Firefox. Od idei do działania! Przeprowadzono eksperyment na grupie użytkowników przeglądarki. W kwietniu ubiegłego roku Firefox obserwował sposób, w jaki użytkownicy reagowali na pojawiające się powiadomienia. Badanie jednoznacznie powiedziało „nie” dla ówczesnego wyglądu Web Push! 99% wyświetlających się powiadomień nie zostało zaakceptowanych przez użytkowników, a niespełna połowa (48%) uzyskało odmowę. Pozostałe 52% zostało zamkniętych, wybierając opcję „nie teraz”. Wyniki są jednoznaczne. Jeżeli użytkownik nie jest skłonny wyrazić zgody na Web Push za pierwszym razem, nie zrobi tego również później.

Web Push w nowej odsłonie

Na kanwie przeprowadzonego doświadczenia Firefox od wersji 72 wprowadził zmiany w sposobie wyświetlania Web Push. Efekt? Wyskakujące powiadomienia zostały ograniczone.  Dotychczas pojawiające się okienka zastąpiły ikonki powiadomienia. Znalazły one miejsce w pasku przeglądarki – zaraz obok ikonki „kłódki”, symbolizującej, że oglądana witryna jest bezpieczna – posiada certyfikat SSL. Dopiero w tym momencie, po najechaniu ikonki, użytkownik ma kontakt z notyfikacją. Użytkownik chcąc dołączyć do bazy subskrybentów, będzie musiał kliknąć w pasku przeglądarki widoczną ikonkę i wówczas wyrazić zgodę na otrzymywanie komunikatów.

Subscription Spam

Zmiana, którą możemy obserwować w przeglądarkach od wersji 72 jest jednocześnie odpowiedzią na UX użytkowników, z drugiej zaś stanowi silny bodziec do walki ze spamem. Niejednokrotnie zdarzało się przecież, że w pierwotnej wersji pojawiania się powiadomień Web Push, użytkownicy omyłkowo klikali niewłaściwy przycisk. To stanowiło nie lada gratkę dla cyberprzestępców. Można śmiało powiedzieć o metodzie „na Web Push”. Przejęcie tego typu komunikatów pod szyldem wydawałoby się dobrze znanej nam firmy stanowiło niebezpieczeństwo dla użytkowników. Dlatego też cyberprzestępcy mogli używać ich do umieszczania podejrzanych linków. Jedno niewłaściwie kliknięcie, a na swoim komputerze moglibyśmy mieć złośliwe oprogramowanie.

Chrome nie pozostaje dłużny

Śladem Firefoxa podąża również Chrome. Przeglądarka w wersji 80 wprowadziła również zmiany związane z komunikatami. Powiadomienia stały się „cichsze”.  Automatyczne blokowanie powiadomień push będzie odbywało się w przypadku 2 sytuacji. Pierwsza z nich, związana z doświadczeniami użytkowników. Ci, którzy konsekwentnie pozostają niewzruszeni na pojawiające się komunikaty, blokując powiadomienia, nie będą musieli robić tego ręcznie. Blokowanie zostanie włączone domyślnie. Druga sytuacja dotyczy takich powiadomień, których jednostkowa stawka wydaje się być mało atrakcyjna dla Chrome.

Rewolucja związana z Web Push stała się już rzeczywistością. Komfort i bezpieczeństwo użytkowników stały się priorytetem dla najpopularniejszych przeglądarek. W jaki sposób nowe podejście do tematu Web Push przełoży się na doświadczenia użytkowników? To zaobserwujemy już wkrótce.

Źródła:

http://www.zdnet.com/article/firefox-to-hide-notification-popups-by-default-starting-next-year/
https://www.searchenginejournal.com/chrome-push-notification-blocker/342593/#close
https://blog.mozilla.org/futurereleases/2019/11/04/restricting-notification-permission-prompts-in-firefox/
https://blog.chromium.org/2020/01/introducing-quieter-permission-ui-for.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *