Zanim podbijesz rynek zagraniczny

Zagraniczne rynki czekają na Twoje usługi. Poważnie! Nie wierzysz? Spójrz na takie firmy jak Drutex, Can-Pack, dr Irena Eris czy Comarch, które działają bardzo prężnie za granicą. Jak zacząć podbijać rynek, który jest Nam całkowicie obcy? Po pierwszy musisz go poznać.

 

Najważniejszą kwestią wejścia na rynek danego kraju jest zaznajomienie się z jego kulturą. Bardzo ważna jest tu etykieta biznesowa. Możesz znaleźć wielu ekspertów , którzy świadczą usługi w tym zakresie. Jest to niezwykle przydatne przy podpisywaniu bardzo dużych kontraktów. Samemu jednak jesteśmy w stanie poszerzyć naszą wiedzę z tej dziedziny. Jeśli wybierasz się na spotkanie z niemieckim kontrahentem musisz być punktualny. Konieczne jest też umówienie się na rozmowę minimum 2 tygodnie wcześniej. Zbytnio nie spoufalaj się z nim i pamiętaj o solidnym przygotowaniu argumentów oraz danych sprzedażowych. Zdecydowanym przeciwieństwem są Włosi. Tu sam będziesz czekać na swojego klienta. Jednak mieszkańcy Włoch nie podejmują, wbrew pozorom, szybko decyzji. Tu musisz uzbroić się w cierpliwość. W Hiszpanii powinieneś pamiętać, że całujemy się na powitanie dwa razy, zaczynając od lewego policzka naszego rozmówcy. Co ciekawe przy powitaniu mieszanym, mężczyzna najpierw wita się z mężczyzną, a dopiero później z kobietą.

 

O ile Europa jest każdemu znana i często jesteśmy w stanie sami przewidzieć odpowiedni sposób zachowania, o tyle kraje arabskie to zupełna inna kategoria zachowań. Spójrzmy na Afganistan. Tu tydzień pracy zaczyna się w sobotę, a kończy w czwartek. Musisz pamiętać o modłach, które są integralną częścią dnia i odprawiane są pięć razy dziennie. Powinieneś też wziąć pod uwagę inne aspekty religijności, jak święta muzułmańskie np. ramadan czy irański nowy rok – nouruz. Specyficzną kwestią w krajach arabskich jest podejście do czasu – bardzo luźne, co jednak nie zwalnia Cię z punktualności. Nie wolno również okazywać zniecierpliwienia, a tym bardziej spoglądać na zegarek. Będzie to odebrane w bardzo negatywny sposób. Do osób poznanych po raz pierwszych używa się tytułów naukowych, jeśli takie posiadają. Wizytówki powinieneś wręczać tylko prawą ręką, a otrzymany kartonik starannie czytać przed schowaniem go. Marynarki nie zdejmuj bez wyraźnego znaku. Co najważniejsze, w krajach arabskich liczy się nawiązanie relacji, a nie podpisanie umowy, dlatego musisz być przygotowany na spędzenie znacznej ilości czasu z przyszłym kontrahentem.

 
Kraje azjatyckie, jak Chiny to również zupełnie inna forma prowadzenia spotkań i negocjacji. Po pierwsze, w Chinach kładzie się ogromny nacisk na harmonię. Wszelkie działania zmierzające do konfrontacji są bardzo negatywnie odbierane. Wyraża się to również w sposobie prowadzenia przemówień Chińczyków. Najpierw omawiane są problemy ogólne oraz wszelkie ograniczenia związane z daną kwestią, a dopiero później prezentowane jest własne stanowisko. Przedstawienie nowej osoby powinno być przeprowadzone przez pośrednika poważanego przez obie strony. Niedopuszczalne jest bezpośrednie pytanie o nazwisko czy znajomych. Na wizytówkach bardzo mile jest widziane tłumaczenie w języku chińskim. Chińczycy odbierają wizytówkę oburącz i dokładnie ją studiują kiwając głową. Rytuał ten może potrwać dość długo, ale w żadnym razie nie możesz się niecierpliwić. Nie powinieneś podczas rozmowy martwić się dłuższymi przerwami i ciszą – to dość powszechne i naturalne zachowanie. Musisz również przygotować się na stałą obecność naszego przyszłego klienta. Będzie on starał się w 100% wypełnić nasz czas.

PoradnikEU-blog-2016

Poznanie kultury danego kraju to tylko jeden z licznych aspektów, które należy poznać przed wejściem na rynek zagraniczny. Niezwykle istotne jest zabezpieczenie swojej marki prawnie, poprzez Znak Towarowy, przed nieuczciwą konkurencją. Twoja obecność w sieci powinna również odzwierciedlać Twój rynek docelowy. Odpowiednia domena, treści i promocja witryny jest bardzo ważną kwestią. Więcej dowiesz się pobierając poradnik ze strony : pakiet.eu/poradnik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *